کد مطلب:33360
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
چرا خداوند از صفاتي مثل ظلم و غيره مبرا است ؟
بر اساس اعتقاد ما شيعيان خدا وند از صفات قبيح پاك و پاكيزه است . به دليل آنكه ما قايل به حسن و قبح عقلي هستيم يعني بر اين عقيده ايم كه حسن و قبح افعال عقلي و ذاتي است . پاره اي از افعال ذاتاً حسن و بايستني بوده و برخي ذاتاً قبيح و نبايستني هستند .عقل ما با قطع نظر ازخطاب شارع مي تواند درك كند كه افعالي بايستني است و بايد بر انجام آنها قيام كرد و افعالي قبيح و نبايستني است كه بايدآنها را ترك نمود .از آنجا كه حكم عقل ثابت بوده و معيار ثابتي دارد و در ادراك خود ظرفي ، قيدي و شخص مدرك و ادراك كننده را دخيل نمي داند، صفات بايستني و نبايستني كه براي افعال مطرح مي كند از يك ثبات دايمي برخوردار بوده و براي همه ثابت و يكسان خواهد بود .يعني اگر عقل گفت عدل حسن است براي هميشه مي گويد و براي همه مي گويد .اگر گفت ( ( ظلم قبيح است ) ) هميشه و براي همه مي گويد.بر اين اساس به اعتقاد ما خداوند عادل است و ظلم نمي كند، خداوند نيك كردار است و اعمال بد از او سرنمي زند چرا كه ظلم و اعمال زشت و صفات ناپسند به حكم عقل قبيح بوده و بايد آنها را ترك نمود.و از آنجا كه خداوند متعال حكيم و عالم علي الاطلاق است بهتر از هركسي قبح اين افعال را كه ذاتي آنها بوده و مقيد به قيد و ظرف زماني و مكاني خاص و ادراك كننده مخصوص نمي باشد، درك فرموده و از انجام آنها دوري مي نمايد .به بيان ديگر، انسان درك مي كند كه قيام به عدل و هر فعل بايستني ، براي هر كسي كمال است و ارتكاب ظلم و هر فعل نبايستني براي هر كسي نقص ، خداوند متعال نيز به عنوان عاقل علي الاطلاق اين مساله را درك كرده و مي فهمد .بنابراين با اين ادراك باز خداوند مرتكب خلاف كمال و انجام نقص خواهد شد؟! به نظر شيعيان بر اساس آنچه كه تحليل شد خداوند داراي صفات رذ يله همچون ظلم نمي باشد .( ر.ك : الالهيات ، آية الله جعفر سبحاني ، به قلم حسن محمد مكي العاملي ، صص 287 - 288.;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.